Photobucket

::Apa Dia HaRta iNteLeK??::

Harta intelek "intellectual property" (IP) dalam bidang undang-undang merujuk kepada hasil kreativiti manusia yang merangkumi pelbagai perkara seperti karya muzik, sastera dan seni, rekacipta,simbol, nama, imej dan reka bentuk yang digunakan dalam perniagaan termasuk hak cipta, cap dagangan, paten dan hak-hak lain yang berkaitan. Di bawah undang-undang harta intelek, pemegang salah satu dari harta-harta yang bersifat abstrak ini mempunyai hak-hak eksklusif tertentu untuk harta intelek ciptaan mereka.

Pembangunan harta intelek di dalam sesebuah negara akan meningkatkan tahap inovasi, ekonomi dan menganjaknya ke sebuah negara berasaskan ekonomi pengetahuan. Kekuatan undang-undang harta intelek dalam sesebuah negara juga dikenal pasti sebagai faktor penting yang mempengaruhi pelaburan dari luar terutamanya untuk bidang perniagaan yang berasaskan pengetahuan.

Hari Harta Intelek Sedunia disambut pada 26 April setiap tahun untuk meningkatkan kesedaran masyarakat awam tentang apa itu harta intelek dan bagaimana ia menggalak bukan saja perkembangan muzik, kesenian dan hiburan tetapi juga inovasi produk dan teknologi.

Pertubuhan Harta Intelek Sedunia (WIPO) merupakan sebuah agensi khusus Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu yang berperanan untuk menggalakkan aktiviti dan melindungi harta intelektual di dunia.

WIPO mempunyai 184 negara ahli, iaitu hampir semua negara ahli PBB, serta Kiribati, Kepulauan Marshall, Micronesia, Nauru, Palau, Pihak Berkuasa Palestin, Republik Demokratik Arab Sahrawi, Kepulauan Solomon, Taiwan, Timor Leste, Tuvalu dan Vanuatu.


2 ..uLaSaN..:

Rosez Leena (Org Ganu) Jul 23, 2009, 7:44:00 PM  

salam Humaira..
thanx for reading my cerpen in penulisan2u..
your entry ni amat berguna utk sy jadikan panduan apabila sy kawen kelak..thanx a lot

HUMAIRA' Jul 24, 2009, 2:21:00 AM  

wlcome...sy suke sgt bc cerpen2 kt c2...srnok...tq view my blog...sy skdar b'kongsi ssame manusia...rajin2 ziarah la ke blog sy lg...tq..

Kasih Kami

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

  © Blogger templates Shiny by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP